Sunday 1 February 2015

Hak-hak tanah rizab orang Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak

Melayu
 

Ditakrifkan sebagai seseorang yang fasih bertutur dalam bahasa melayu, menganut agama islam serta mengamalkan adat istiadat melayu.

Sarawak
 





Terdiri daripada mana-mana satu kaum asli iaitu Bukitan, Bisayuh, Dusun, Dayak Laut, Dayak Darat, Kadayan, Kalabit, Kayan, Kenyah, Kajang, Lugat, Melayu, Malanau, Murut, Penan, Sian, Tagal, Tabun dan Ukit atau dia berketurunan campuran dari kaum tersebut.






Sabah

Anak atau cucu kepada seorang dari suatu kaum asli Sabah dan dia telah dilahirkan Sabah.










Lain-lain kedudukan istimewa orang Melayu termasuklah peruntukan Perkara 86 dan 90 berhubung dengan tanah rizab orang Melayu, yang mana memberi kuatkuasa undang-undang perlembagaan kepada undang-undang sedia ada berkenaan perkara melindungi tanah rizab orang melyu dari diselenggarakan oleh orang bukan Melayu. Selain itu, dalam perlembagaan dinyatakan bahawa adalah menjadi tanggungjawab YDA untuk menentukan rezab bagi orang Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak dengan memperuntukan kadar bilangan jawatan dalam perkhidmatan awam persekutuan yang baginda fikirkan dulu. Namun layanan yang adil mesti diberikan kepada setiap kaum dari segi kenaikan pangkat, gaji dan kebajikan yang lain.

No comments:

Post a Comment